محمدجواد یاوری سرتختی؛ اسماعیل کاظمی زرومی
چکیده
در میان جنبههای گوناگون فعالیتهای فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب بهعنوان مؤلفهای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع بهشمار میرود. بسیار واضح است که نظام آموزشی بهعنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما ...
بیشتر
در میان جنبههای گوناگون فعالیتهای فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب بهعنوان مؤلفهای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع بهشمار میرود. بسیار واضح است که نظام آموزشی بهعنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجه به انتقاداتی که نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستآوردهی آن در پنج قرن نخست هجری وجود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسلامی بپردازد. لذا این مسأله پژوهش حاضر را برآن داشته تا به این سؤال اصلی پاسخ دهد که ظرفیت نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی با تکیه بر پنج قرن نخست، چیست و چگونه تحقق یافته است؟ باتوجه به هدف کشف چگونگی نقش نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نتیجه آن گردید که نظام آموزشی امامیه بهدلیل برخوداری از مؤلفهها، عناصر و ویژگیهای ظرفیتساز نقش بهسزایی تعالی خود و شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. شیعیان باتکیه بر نظام امامتالهی، مبانی، منابع تولید علم و اصول آموزشی در فعالیتهای علمی و آموزشی حضور فعالی داشته و توانستهاند، با بهرهگیری از ویژگیهای ظرفیتساز آن ضمن عرضه توانمندی، حیات و هویت فرهنگی و تمدنی خود را تضمین کنند.
اسماعیل کاظمی زرومی
چکیده
یکی از مؤلفههای سنجش ظرفیت تمدنی و رشد علمی و معنوی و نقش آن در هدایت جامعه بهسوی سعادت و برون رفت از بحرانها، بررسی ساختار و وضعیت کمی و کیفی نظام آموزشی است. نظام آموزشی در هر مذهبی با یک ساختاری فعالیت ادامه حیات میدهد و به تدوام نقش خود میپردازد. شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب دارای نظام آموزشی مخصوص بوده و برای ادامه حیات ...
بیشتر
یکی از مؤلفههای سنجش ظرفیت تمدنی و رشد علمی و معنوی و نقش آن در هدایت جامعه بهسوی سعادت و برون رفت از بحرانها، بررسی ساختار و وضعیت کمی و کیفی نظام آموزشی است. نظام آموزشی در هر مذهبی با یک ساختاری فعالیت ادامه حیات میدهد و به تدوام نقش خود میپردازد. شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب دارای نظام آموزشی مخصوص بوده و برای ادامه حیات و هویت خویش فعالیتهای گستردهای را بهصورت سازمان یافته انجام داده است. برای بررسی این نقش برآن شدیم تا در یکی از بحرانیترین دورانهای عصر ائمه اطهار(ع) یعنی عصر امامین کاظمین(ع) که هر دو و اصحاب آنان در فضای تقیه سیاسی بهسر میبردند، به بررسی فعالیتهای آموزشی آنان بپردازیم. در این ارزیابی به این نتایج رسیدیم که آنان با کمک اصحاب خود فعالیت علمی و آموزشی را ادامه داده و مایه حیات و هویت شیعه و تمایز این مذهب از دیگران بوده و از ممزوج شدن آنان جلوگیری کردند.